söndag 5 februari 2012

Svenska lantraser - vilken höna väljer man?

Åsbo

Skånsk blomme

Gammalsvensk dvärghöna

Gotlandshöna

Orusthöna

Svarthöna

Hedemora  
Medan S. fördjupar sig i binas liv och leverne fantiserar jag om hönsen. Jag längtar tills vi får möjlighet att bygga ett hönshus för våra blivande nykomlingar i hushållet.
Jag läser och tittar runt och blir bara mer och mer inspirerad och nyfiken på alla dessa våra gamla, svenska hönsraser som vi får hjälpas åt med att bevara. 
När man beskriver lantraser av fjäderfä gör det inom  breda rasramar där man tillåter lantraerna att variera. Man får alltså inte bestämma att man t ex bestämmer sig för att avla för maximal äggproduktion eller ett visst utseende.  (Tänk om vi också tillät människor att variera på samma sätt  -befriande. :))  
Jag tänker mig att mina höns ska få vara fria, stolta höns som vandrar runt och pickar vart helst de önskar i trädgården. Nåja, med undantag av min köksträdgård. Höns är ju härdiga djur och kan klara vintrar här nere bra utan hönshus men om det blir riktigt kallt, neråt 20 minus, så kan de förfrysa sig. Foderåtgången blir dessutom mindre med ett välisolerat hönshus. En god värphöna sägs ge mellan 150-200 ägg per år vilket borde lite över till försäljning.

Jag har varit inne på Hedemorahönsen men fasen också. Det finns så många vackra! Fast jag borde titta på hur de värper i stället för utseendet. Jag blir väldigt kär i Svarthönan, Gotlandshönan och Åsbohönan. Blomme är ju en skånsk ras och kanske får det bli en sådan?
Alla bilder ovan har jag lånat från Svenska Lanthönsklubben
där finns massor att läsa för den lanthönsnyfikne.
 





6 kommentarer:

  1. Skånsk blomme eller orust höna ;)

    SvaraRadera
  2. För att de är snyggast? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp :) fröjd för ögat :)// Mika

      Radera
  3. Oj, vad många olika raser det finns! Det hade jag ingen aning om !
    Drömmer också om höns som pickar runt i trädgården och ett charmigt hönshus i ett hörn av trädgården !
    Kul att läsa om !
    Ha det så gott !
    Isa

    SvaraRadera
  4. Ja du Isa, det blir värre och värre eller möjligen bättre och bättre ju mer man försöker sätta sig in i hönsägandet. Sinnebilden är ju som du säger några höns som pickar runt och plockar lite skadedjur och bajsar lite och kanske värper nåt ägg i buskarna. ;)

    SvaraRadera