måndag 24 september 2012

Cerattillverkning

Igår var det dags att prova på att göra cerat, igen. Jag körde en smärre test i somras men tyvärr råkade den essentiella oljan drabbas av ketchupeffekten och det blev bara för mycket doft.
Denna gången var jag alltså lite försiktigare med hällandet, dessutom blandade jag två oljor för att doften inte skulle bli för markant åt något håll.
Det är tämligen enkelt att göra sina egna cerat och salvor, massor med recept finns på nätet ex vix Shenet. Någon säljer hela paket med alla tillbehör som behövs om man vill göra det enkelt för sig.
Oavsett - väljer du ekologiska produkter så har du redan med den allra enklaste blandningen en produkt som är bättre än de som vanligen säljs i handeln innehållande parabener och mineraloljor.
Nu hade jag ju en ingrediens alldeles gratis hemma, dvs bivaxet. Jag tog lite av vaxet som har honungsrester i sig för att det skulle bli mjukare och krämigare. Bivaxet smälte jag i vattenbad, tillsatte lite ekologiska oljor, eterisk olja, en liten aning mer honung och så E-vitamin.
Och så häller man ner det i cerathylsor i två -tre omgångar så att det hinner stelna mellan varven.
Cerathylsorna är de små, jag hade gärna haft den lite större men de visade sig vara svåra att få tag i, slut överallt, just nu i alla fall.
I med ceraten i kylen /frysen och låt stelna till.
Och voliá ett kanonhärligt, ekologiskt cerat för mina läppar att njuta av. 
Smakar dessutom gott. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar