tisdag 27 september 2011

Bocktörne - Goji

BOCKTÖRNE
måste jag komma ihåg till nästa år då jag ska försöka få tag i en buske. 
Verkar inte omöjligt då det tydligen betraktas som ett svårt ogräs.

Läser just på nätet att "man kan ta fröer av de torkade bären som man köper i affären. Lägg bären i blöt någor dygn då går det lättare att peta bort fröerna. Låt sedan fröerna torka på hushållspapper.

Goji-bär säljs för hundratals kronor kilot.De ska innehålla.500 ggr mer C-vitamin än apelsin, 37 ggr mer antioxidanter än körsbär och 15 ggr mer järn än spenat. Goji-bär är bären från bocktörne, Lycium barbarum, som i Virtuella floran klassas som giftig.

Men det där med giftighet, är ju som det är. Allt är giftigt i för stora mängder, men  bocktörne (tror jag) är en Solanaceace, och då är det ju inte konstigt om bären är ätliga fast växten är giftig. Tomater och potatis i åtanke."
Texterna ovan är inte mina och jag reserverar mig för faktarätt/fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar