söndag 5 februari 2012

Tantblommor

 I väntan på att pelargonierna ska invadera butikerna igen så satsar jag på en annan tantblomma. En som jag sedan mina år på sjukhuset har haft svårt att ens titta på. 
Begonian.
Efter att ha lyckats döda en fantastisk Streptocarpus och en söt Saint Paula så är det nu begonians tur att pröva lyckan i vårt hem.
Dessa fina, milda pasteller, hittades på COOP, har fått flytta in i vårt vardagsrum. Undrar om öster är ett bra väderstreck för dom? Mycket eller litet vatten?
På 80-talet ägde jag en stor, fin krukväxtbok med utförliga skötselråd för allt i blomväg. Den är sen länge skänkt till någon bättre behövande. Jag får helt enkelt chansa på att det blir bra.
Jag har också hittat underbara Kroton i butikerna nu. Tyvärr har jag aldrig nånsin lyckats ha en kroton heller. De verkar förutbestämda för att få spinn så jag tror inte att nån sån får flytta in men osvuret är bäst.



2 kommentarer:

  1. Enligt månkalendern bör krukväxter helst vattnas på bladdagar (Kräfta, Skorpion, Fisk) med regnvatten eller kranvatten som stått ett tag. Kanske undrar ni om det räcker eftersom bladdagar har en intervall om sex till åtta dagar. Men det är fullt tillräckligt (med undantag för vissa exotiska växter). Växter med hög efterfrågan på vatten kan vattnas två eller tre bladdagar i rad. Vänj växterna långsamt och inte radikalt med den nya takten. Blommor som vattnas på blom dagarna (Tvilling, Våg, Vattuman) får ofta skadedjur, speciellt löss. Igår lördag (var det) och idag söndag och även måndag är det bladdagar. Nästa gång blir det må 13 och tis 14 febr.
    Allt enligt Johanna Paungger-Poppe. Johanna har en gedigen kunskap om att leva i samklang med månen. Kunskapen har hon fått muntligt överförd från sin morfar. Kanske finns någon av hennes böcker utgiven på svenska. I hennes böcker hittar man en massa tips ang. läkeörter, hushåll, föda, trädgårdsarbete mm. Jag hade länge sökt böcker om månens inflytande på jorden och hur vi kan leva efter dess rytm och aldrig funnit en bra bok tills Johannas böcker kom i mina händer. Sedan dess gäller hennes kunskaper och erfarenheter. Finns iaf på engelska. Här en bok på amazon.com

    http://www.amazon.com/Moon-Time-Harmony-Nature-Cycles/dp/1844133001/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1315183641&sr=1-1#_

    bläddra framåt så kommer första halvåret av
    2012.....

    http://www.amazon.com/Moon-Time-Harmony-Nature-Cycles/dp/1844133001/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1315183641&sr=1-1#reader_1844133001

    Kanske något av värde ?
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Detta ska jag absolut läsa mer om ! Tack! <3

    SvaraRadera