torsdag 21 april 2011

Örter

Av en slump kommer jag på att jag ska läsa i min fina örtbok (syns till höger i marginalen)
och inser att nu är helt rätt tid att plocka örter. 
Nässellagret ska fyllas på ytterligare och sedan är det lite gullviveblad, maskrosblad och björkblad som ska plockas. Fläder växer det flera buskar av längre ner på tomten, att samla blad och blommor till te och saft så småningom. Ser i min fina bok att nässlor innehåller järn och har en njurstimulerande verkan. Den stimulerar blodbildningen vid anemi och ökar utsöndringen av klor och urinämnen och är svagt blodsockersänkande. Nässlan frön är speciellt näringsrika.
Jag tänker samla på mig lite av vårens och försommarens örter för att göra te.
Kirskålen som det inte är någon brist på i vår häck kan också användas i teer.
Tidigare en sommar gjorde jag kirskålsomelett (grädde istf mjölk) med lite tomat och ramslök, den blev jättegod verkligen. Det är roligt att experimentera med, för mig, nya smaker i maten och härligt att kombinera det med helande stunder i naturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar