lördag 18 juni 2011

Goda timjanbaguetter

Helgens mat blir grön allt igenom. Fredagen avslutades med underbar jordärtskockssoppa.
En av mina absoluta favoriter som jag aldrig gjort själv förut men som var lätt, billig delikatessmat.
Tog mig också tid att baka de små härliga minibaguetterna med salt och timjan och lite rosmarin.
Receptet hittade jag i den för mig nya bekantskapen, tidningen Hembakat:
Ca 20 st
1/4 pkt jäst
2 1/4 dl ljummet vatten
2 1/4 dl vetemjöl special
2 dl durumvetemjöl
1/4 tsk strösocker
1/4 tsk salt
olivolja
flingsalt
torkad timjan

Smula jästen i en bunke och lös upp den med vattnet. Tillsätt mjölet, socker och salt. Arbeta degen smidig och låt jäsa ca 45 minuter.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord, dela degen i 20 bitar och rulla varje bit till långa, smala längder. Vik varje längd dubbel och vrid dom runt, runt. Lägg på plåt och låt jäsa ca 30 minuter. Pensla med olivolja, strö på flingsalt och örtkrydda. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter.

Eftersom vi var ensamma till middagen blev det några bröd över till frysen och till dagens härliga pasta. Kung Markattas ekologiska dinkelskruvar tillsammans med lök, vitlök och spenat fräst i olivolja. Salta och peppra och tillsätt eventuellt en gnutta grädde. Blanda grönsakerna med pastan och hyvla lite parmesan och dekorera med svarta oliver. Supersnabbt, enkelt och gott. Gärna ett glas rött till detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar