fredag 13 januari 2012

Landsharing

Igår damp den ner i postlådan - Allt om Trädgård med sitt nya inspirerande nummer. Jag måste nog ändå säga att jag tycker den är den bästa trädgårdstidningen. Detta nummer handlade bl a om trender och - jag inser att det är fler som tänker samma tankar som jag. ;)
En trend som väl inte är så utbredd ännu är Landsharing som jag tycker är en jättebra idé och kanske nåt för oss att anamma. 
Jag tog upp frågan i fjol med S. men vi hamnade ingenstans och tiden kanske inte vara rätt men på något sätt - den extra landbit vi har köpt till behöver underhållas. I dagsläget har vi inga får eller kor, ska vi låna in djur måste vi ändå stängsla området vilket är mer än vi hinner med i år.
Eller så måste vi slå det, ska vi köpa in en liten traktor? När vi hellre lägger pengarna på annat?
Men tänk-
om vi skulle låna ut marken till någon som vill odla ekologiskt under 5 år, helt gratis men att vi delar skörden?
En typisk win-win. Vi har ju ändå inget trädgårdsland i ordning och vi får marken skött och förberedd för när vi vill sätta igång själva.
Mer info om landsharing finns på landsharing.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar