tisdag 3 juli 2012

Kan detta vara linblomsblått - i anden?

 När det blev dags för färgsättning av det lilla förrådet så hade jag fått en idé om att linblomsblå dörr skulle kunna vara fint. Frågan var bara - hur ser linblomsblått ut? Linet blommar ju från ljusblått till lila och som jag uppfattar det, i toner som drar åt rött. Med allt det i sinnet så bar det av till färgaffären för att kolla färgprover och köpa färg.
Den första färgen visade sig innehålla för mycket vitt, så iväg igen. Till en som verkade kunna färg bra och som ledde oss in på vägen att matcha huset, trots att jag ville bortse från de färgerna då huset ändå ska målas om inom ett par år. Vi valde en i mitt tycke okay nyans men när jag kom hem och öppnade burken så var den ganska grå tyckte jag. Men eftersom jag börjat tvivla på mig själv och mitt färgsinne så satte jag igång och målade - det var säkert inte så grått.
Dagen efter som drabbades jag av svårmod när jag såg färgen - alldeles för grå i mina ögon så iväg till färgaffären för tredje gången. Nu hade vi kommit lite på kant med varandra och hon vill inte leta fler nyanser så efter att ha erbjudit sig att lägga i mer blå färg (vilket ändå inte gör den ljusare) så styr jag kosan mot nästa färgaffär där jag hittar denna blå.
Den får symbolisera linblomsblått, oavsett hur det ser ut. Ljus och somrig känns den i alla fall.
 Medan jag letat färg så har S. köpt virke och börjat bygga på nästa skjul som, tack Gud, ska vara i trä. Det kommer att bli perfekt att förvara utemöbler och annat smått och gott och dessutom stänga utsikten mot grannens jordhög och skapa ett slutet litet rum uppe på gården framför köksträdgården.

2 kommentarer:

  1. Btw, färgen heter Storsjön och kommer från Alcro.

    SvaraRadera
  2. Hahaha vilken story! Jag tycker dörren är blå. Hahaha men förstår vilket dilemma det är att ha en bild i huvudet och resultatet blir något helt annat. Och så fortsätter ni med ännu ett bygge. All beundran för den flit ni uppvisar.
    alemonhill

    SvaraRadera