måndag 24 september 2012

Dags för lite valnötsskörd

Nu sitter de där svarta herrarna med hårda näbbar i valnötsträdet så nu får man ligga i så att man hinner ta del av det goda. Annars blir det ju deras utsökta skafferi att dela med mössen.
Valnötterna har börjat trilla ner från trädet så jag går runt och plockar lite allt eftersom.
Jag har försökt hitta det optimala sättet att ta hand om dom och hittat massor med olika råd. Tror dock att jag går på att skala bort det gröna ytterhöljet, rengöra skalet och sedan på luftigt på lakan eller nät i förråd inomhus. Någon säger svalt, andra säger 25 gr varmt, kanske båda fungerar.
Med lite tur så knäcker vi dom till jul. =)

2 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen! Måste försöka komma ihåg att plocka ner lite nötter i år. Förra året fick ekorren dem allihop, plötsligt var trädet bara tomt! Inte för att jag missunnar ekorrarna deras vintermat - men NÅGRA nötter är det ju gott att ha till julbordet...

    SvaraRadera
  2. =) Ja, inte för att man inte är djurvän. Just nu regnar det nötter här och fåglarna sitter i trädet varje morgon och mumsar men jag ska ge dom en fight. ;) Å andra sidan vi får så vi klarar oss men det är väldigt kul att det ger så mycket nötter. I fjol fick vi bara några stycken nu vet jag inte riktigt hur hantera torkningen begåvat.

    SvaraRadera