tisdag 25 september 2012

Keramik på gång

 Jag kom helt plötsligt på att en keramikkurs vore nåt för mig. Lera är ju väldigt meditativt att arbeta med och drejar man kan man inte vara någon annanstans än vid skivan.
Vet inte riktigt vad jag har för ambitioner eller vad jag ska göra, kommer väl hem med tusen skålar. ;)

Mugg och fat
 Här är lite av de saker jag gjorde på den tiden jag hade egen verkstad.
Kärlekskannor
 Temat på utställningen var kärlek och jag gjorde tre små kannor - en med rosor som symbol för den första ljuva tiden, sedan en med orden "små, små ord" (av kärlek, sagda varje dag....) och en liten svartsjukekanna eller gräl-kanna som man ju helst inte vill hälla för mycket ur.
Orientalisk ask



Blev aldrig helt färdig i denna storlek men gjordes till en utställning med tema Utflykt, där resan gick till Mellanöstern, Persien. Färdigställdes i en mindre variant i turkos glasyr som ursprungligen kom från Persien och med namn som Shiraz, Kandahar osv. och gamla symboliska mönster från området på utsidan.
Rosettfat
Fatet var en skoluppgift där vi fick var sin dikt att illustrera, min handlade om sol, ljus och skuggors spel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar