onsdag 9 november 2011

Olivträdet

Olivträdet har jag, mot alla odds lyckats hålla liv i ett antal år. I våras hade jag hoppats att det skulle blomma, så att vi skulle kunna skörda egna svarta oliver. Tvärtom, det varken växte eller blommade. Tack vare goda råd av Bloms i Lund beskar jag olivträdet hårt på försommaren, vilket egentligen var för sent, och det har sen under resten av sommaren prytt vårt härliga trädäck. Utomhusvistelsen och beskärningen har gjort det gott. Här är resultatet, ett levande välmående olivträd som pryder sin plats även inomhus.
Nästa år hoppas vi på egen skörd av oliver.

2 kommentarer:

  1. Oj, ett olivträd. Det var skickligt att kunna ha ett och samma så länge! De är så fina, själv har jag lyckats ta död på ett antal genom åren :-(.

    Måste tacka så mycket för senast! Det var så trevligt att få komma tillbaka och se trädgården och hur den utvecklas - och att få te och glass på köpet!

    Kram!
    /Karin

    SvaraRadera
  2. Karin, du är alltid välkommen. Det var trevligt, det tycker jag också. Kan inte utlova hemgjord chokladsås alltid men en kopp te iaf. Har dessutom hittat tesilen nu. Bara en sån sak. =)
    /C

    SvaraRadera