söndag 5 augusti 2012

Nyslungad honung


Lördagen var skördedag, dvs vi skattade honung på nytt igen. Det ena samhället gav 29 kg, vilket är mer än vi förväntat. Det andra skattade vi bara en liten låda på och det gav drygt 8 kilo vilket jag tycker är jättebra! Det bådar gott inför de två stora lådor som står kvar och som ska skattas nästa helg.
Denna omgång honung är mörkare vilket sommarhonungen oftast är. 
Om vår förra honung kan förmodas innehålla allt från körsbär, äpple, fläder, kastanj och hagtorn bland annat, så tänker jag mig att denna innehåller allt från klöver, vildrosor, tistlar, mjölkört mm.
Vi bor ju vid en mosse med en rik flora och vi ser att bina gärna flyger ner dit och samlar men vi vet inte allt som växer där och jag tror att mossen kan bidra med en speciell smak på vår honung.
Vår försommarhonung är mild och len och smeker gommen och nu ska det bli spännande att om några veckor få avsmaka sommarhonungen som troligen har lite mer kraft i smaken.

Att få stapla upp burkarna med sina etiketter känns väldigt tillfredställande, både vi men mest bina förstås har arbetat för att få fram honungen. Etiketterna har tagit lite tid att komma fram till hur de ska se ut. Jag började i vitt och svart, tog omvägen över lite olika färger men landade på nytt i vitt och svart. Jag hoppas att fler än vi tycker att de är fina och ska bli nyfikna på att smaka vår honung.
Till er som redan köpt vår honung säger jag tack och hoppas att ni vill återkomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar