måndag 27 augusti 2012

Samla frö

Ett enkelt sätt att få frö är ju att helt enkelt samla in från de blommor man 
har i trädgården. Enkelt och billigt. I afton plockade jag den vildsådda solrosen som klämt sig fram 
och upp mellan kantstenarna vid fågellunden.
 Som princip kan man ju äta de fina solrosfröna men min får bida sin tid till
nästa år då jag hoppas kunna sprida ut dom över ängen. Det finns säkert många skolor i 
fröplockning och torkning men jag gör som jag gjorde för så där.... snart 30 år sen.
 Det bästa är, tycker jag, att direkt när jag skördat så lägger jag in dom i 
lite hushållspapper och skriver namn och år. Så vet jag exakt vad det är för frö och slipper grubbla om jag plockat in några olika sorter. Man glömmer snabbt. Jag minns min mamma som trots att hon bara hade balkong plockade in frö från sina blommor. Jag tyckte nog att hon var lite överambitiös, det fanns ju att köpa! Nu är jag där själv. =)

1 kommentar:

  1. Det kanske är så med allt. Att det måste mogna först.
    Kram Annika

    SvaraRadera