lördag 29 oktober 2011

Läsdags i höstmörkret

Så står de där i bokhyllan. Min akuta längtan efter böcker, att läsa, att krypa ihop i soffan och bara sjunka ner i en annan värld ett tag drev mig till att impulsivt beställa ett antal, som jag tror, härliga, intressanta berättelser.
Umberto Ecos - Begravningsplatsen i Prag
Kerstin Ekmans - Grand Final i skojarbranschen
Elisabeth Åsbrinks- Och i Wienerwald står träden kvar och hennes med några år på nacken - Smärtpunkten, om Lars Norén Sju tre och Malexandermorden.
Leif GW Perssons- Gustavs grabb, förstås. GW är en favorit hos mig.
Klassikern Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf som jag inte minns att jag läst och sist men inte minst så ska jag försöka forska mer om sanningen om vilka som faktiskt drev frågan om allmän rösträtt. Om det kan ha varit M (Allmänna valmansförbundet) eller möjligen några andra.
Kastar mig alltså handlöst in i Vår rättmätiga plats av Barbro Hedvall. Om hur Sverige som sista land i Norden införde kvinnlig rösträtt, vilka var kvinnorna som drev frågan, vilka var männen som stöttade dom, vilka var motståndare och varför, varför tog det så lång tid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar